søndag den 26. januar 2014

Rombetæppe i Hverdagsuld

Der er rigtigt mange der er i gang med mit rombetæppe hæklet i Peruvian Highland Wool. I Peruvian bliver tæppet rigtigt tykt og lækkert, men for at være helt ærlig, også ret dyrt (selvom jeg jo synes det er alle pengene værd, når det er færdigt).

Derfor har jeg hæklet lidt prøveromber i Tusindfryds Hverdagsuld. I hverdagsulden bliver tæppet tyndere og mere luftigt, men stadig møglækkert.

 (Jeg ser nu at jeg har taget billeder af "fastmaske bagsiden", pinligt ;-) )

Opskriften på tæppet findes her: rombetæppeopskrift. Dog skal du blive ved med at tage ud til du har 24 masker (mellem række 21 og 22) og derefter tage ind. Du skal bruge en nål 4,5.

Romberne måler 12x21 cm fra spids til spids.

I stedet for 13 nøgler af hver farve, skal du kun bruge 9 nøgler af hver farve. Dvs. 27 nøgler til et tæppe magen til det originale på 120x180 cm.


Farverne er:

Sorbet Coral no. 15, Pudder no. 13 og Sart rosa no. 11
Marine no. 25, Støvet midnatsblå no. 23 og Lys blå no. 19
Sort no. 10, Mellem grå no. 07 og Råhvid no. 02

Hvis du er i Aarhus, kan garnet købes og prøvelappen mærkes hos Yarnfreak

34 kommentarer:

  1. Wauw, det er flot. Når du skriver 9 nøgler af hver, er det så 9 x 6 farver eller 9 x 3 farver. Tænker jeg måske vil lave et med hverdagsuld, men stadig kun i 3 farver som der "originale" rombe tæppe. Heidi :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan da godt se, jeg ikke skriver det særligt tydeligt! Men det er 27 nøgler du skal bruge til et tæppe i samme størrelse som det originale :-) Jeg hepper på et sort, hvidt og gråt i Hverdagsulden! Det bliver så lækkert når det er hæklet op og vasket ;-) God weekend!

      Slet
  2. Jeg har også kastet mig ud i projektet, men med Drops' Lima uld. Glæder mig til at samle stykkerne :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Yay, det vil jeg gerne se billeder af! Det er lidt en dræber at sy sammen, men når det er færdigt, glemmer man det jo ;-)

      Slet
  3. OMG hvor er det smukt!!! Er vild med farverne i tusindfryds hverdags uld så måske sku man snart prøve at starte et tæppe op :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det er nemlig sådan nogle helt vildt lækre farver Hverdagsulden findes i! Jeg er også i gang med at planlægge op til flere tæppeprojekter i det, skal bare liiiiige finde ud af hvilket jeg skal i gange med ;-)

      Slet
  4. Øj nogle dejlige farver. Tror det ville være rigtig flot at lave et tæppe i forskellige farver som dem du har lavet med lappen.- Tak for inspirationen Pernille.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Sine! Jeg har set en der har lavet tæppet med en milliard farver, og det var ret flot. Det var til et babytæppe, så der må jeg godt være knald på ;-)

      Slet
  5. Det er bare vil lækkert....
    - men skal også lige forstå det - 81 nøgler i det hele?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej kun 27 nøgler! Retter det til nu, for det er da slet ikke spor tydeligt ;-)

      Slet
  6. Så fint! Er selv i gang med rombetæppet i Peruvian Highland Wool. Jeg kan dog overhovedet ikke se forskel på for og bagside? Kan se du nævner at der er en forskel her. Hvordan ser du forskellen? Har syet en del sammen allerede - nægter at pille det op, men jeg kunne jo rette fejlen herfra ;.)

    SvarSlet
    Svar
    1. ÅH jeg håber ikke du blev alt for nervøs! Men det er altså bare fastmaskekanten, hvor der er en forside og bagside. Hvis du ikke kan se forskel, betyder det jo bare du er super til at sy sammen ;-) God weekend

      Slet
  7. Kan man "hakke" tæppet i stedet for har hækle det? Jeg er bedre venner med hakkenålen end hæklenålen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan godt hakke det ud i et stykke, men siderne i hver rombe bliver lidt takkede, men stadig meget fint. Jeg har prøvet at hakke dem hver for sig, men synes ikke det blev godt, og i hvert fald meget mere besværligt end at hækle dem! :-)

      Slet
    2. Nu har jeg besluttet at knække hæklenøden, så har meldt mig til Yarnfreaks næste workshop. Det der sengetæppe jeg har planer om skal enten hækles eller hakkes :)

      Slet
    3. Yay hvor godt! Det er en dejlig nød at knække ;-) Send gerne billeder når du kommer i gang!

      Slet
  8. Er også helt vild med dit tæppe og er i fuld gang med at hækle i Peruvian. Men det er godt nok lige før der drømmes om romber om natten. Tror jeg vil sy det sammen løbende så der er lidt afveksling i processen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver også bare lækrest i Peruvian, synes jeg ;-) Rigtig god idé at sy sammen løbende! Det er nemlig ikke så fedt, som at hækle romberne. God weekend

      Slet
  9. Syer du sammen med garn eller sytråd?

    Jeg har forsøgt nu - i en mindre skala - og det bliver ikke særlig pænt når jeg syer det sammen - så nu har jeg givet lidt op.. Kan du evt. linke til nogle vejledninger online hvor jeg kan se hvordan man syer sammen pænt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syer dem sammen med garn. Til de her har jeg faktisk bare syet sammen med enderne fra romberne (så er man også fri for at hæfte ender ;-) ), men i det originale lavet i Peruvian anbefaler jeg at sy det sammen i tyndt strømpegarn, f.eks. Arwetta. Jeg syer sammen med madrassting i de små "bump", og ikke i hullerne. Drops har en video her: http://www.garnstudio.com/lang/dk/video.php?id=211&sort=2&thumbnails=on hvor du kan se teknikken, men det er lidt noget andet med romberne, da man ikke har en fin kant. Jeg håber det kan hjælpe dig lidt på vej!

      Slet
  10. Jeg er gået i gang med strømpegarn i råhvid, lys grå og mørk grå, det mønster er bare så dejligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder flot med to grå! Hvilket strømpegarn bruger du?

      Slet
    2. hov havde slet ikke set det :) jeg brugte en der bare hedder "strømpegarn" og som er superwash uld, så den kan vaskes på almindelige 40 grader, så dejligt :)

      Slet
  11. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sy det sammen.. Jeg kan ikke lige lure den...
    Og jeg tror jeg har brugt et helt nøgle garn, fordi jeg har trævlet det op så mange gang.
    Jeg er ved at være lettere negativ, fordi nu vil jeg bare gerne have det smukke tæppe færdig! :)
    Håber du kan hjælpe mig. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla. Det er lidt svært at hjælpe over computeren, og specielt når jeg ikke ved, hvad det er du ikke kan finde ud af :-) Jeg plejer at stikke i de små bump på hver side. Jeg syer sammen med madrassting

      Slet
  12. Hejsa. Jeg er total vild med dit tæppe - det er super fedt!! :-) Ved du om man kan strikke romber i stedet for at hækle??

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Nej det ved jeg desværre ikke. Jeg gør ikke så meget i strik, men det er da en super idé, hvis de også kan strikkes

      Slet
  13. hviken nr nål bruges til hverdagsuld,vil ikke ha det tykt og tungt til sengetæppe

    SvarSlet
    Svar
    1. Som skrevet i indlægget skal du bruge en nål 4,5

      Slet
  14. Så fint teppe :) Men hvilken farge syr du med? Og siden de får en lidt grimmer kant på lapperne, syr du dem fra fremsiden eller baksiden. ? :)

    SvarSlet
  15. Hej Pernille jeg har hæklet dit tæppe i 3 brune/beige farver i Saga uld, det er blevet flot også😀
    Ved ikke hvordan jeg lige sender et billede. Men tak for inspirationen.

    SvarSlet
  16. Hej Pernille flot tæppe jeg er også gang med et 3D tæppe har næsten hæklet alle romberne har bare lige et problem med at sy dem sammen om de skal ligge på vrangside eller retside eller på skiftevis af vrangside og retside? håber du kan hjælpe mig hilsen Heidi

    SvarSlet

Yay! Jeg er vild med kommentarer. Tusind tak fordi du tager dig tid til at lægge en hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...